LCHF i matlådan

LCHF mat som är lika bra nylagat på stranden jämte en beachflagga, som i matlådan på jobbet dagen efter, går det? Ja det går och förutom att det är nyttigt så är det också gott. De maträtter jag lagar till jobbet är de samma jag lagar hemma, att man inte fuskar med sin diet tycker jag är viktigt. De recept jag brukar laga är bland annat ugnsgrillad kyckling med blandade grönsaker och blomkålsris, tacopaj och korvgryta. Nedan är ett recept på en av mina favoriträtter att laga och äta, rätten är både snabb att förbereda, laga och äta (för att det är så gott).

recept för korvgryta:

Ingredienser
smör (2 msk)
gul lök (1 st)
purjolök (1 st)
vitlöksklyftor (2 st)
falukorv (600g)
grädde (3 dl)
tomatpuré (3 msk)
sockerfri soja (1 msk)
grovmalen svartpeppar (1 krm)
kalvfond (1 msk)
Salt
nymald svartpeppar

Tillagning
1.Börja med att skära lök, vitlök och purjolök i skivor. Dessa ska stekas i smör på låg värme, tills de blir mjuka (använd en gryta)
2. Skär korven i ca 1 centimeter stora skivor, höj nu värmen på grytan och lägg i korven
3. Efter att korven har fått färg, häll i grädde, kryddor och fond
4. Låt allt koka i ca 10 minuter
5. Servera korvgrytan, gärna med ruccola och blomkålsris

Hoppas ni lagar korvgrytan och tycker den är god, nu ska jag träffa en person som håller på med vintillverkning, tack för maten 🙂

Kommentera